måndag 24 juli 2017

Id skydd och semester

Idag börjar min efterlängtade semester, så skönt, ett helt underbart lugn har infunnit sig. Varit ute och strosat med hunden och nu åtnjuter jag en kopp kaffe i soffan.

De senaste veckorna har varit lite jobbiga, först id bedrägeriet, sen blev bilen påkörd när den stod parkerad och i förra veckan slutade frysen att fungera, en olycka kommer sällan ensam heter det väl...

Det verkar iallafall inte komma några fler "fakturor" eller konstigheter från bedrägeriet, så hann nog förhoppningsvis spärra allt i tid, så håller tummarna.

Aktiepappa har gjort ett inlägg i vad du skall tänka på och hur du kan skydda dig, det sammanfattar det nog rätt bra tror jag.

För jävligt att man ens skall behöva tänka på sådant här. Var skeptiskt till allt, lämna inte ut uppgifter vare sig epost, mobil eller liknande till någon typ, elda eller strimla all fysisk post med dina uppgifter, försök att inte lämna digitala avtryck, vilket ju typ är omöjligt.

Spärra dig hos skatteverket för adressändring, skaffa digital postlåda, spärra dig hos Svensk Digital Handel och Trygg E-Handel, plocka bort dig från söktjänster typ Hitta och Eniro. Är skadan skedd, polisanmäl, kontakta dit försäkringsbolag och bestrid köpen. Usch nu blev jag upprörd igen.

Bilen skall in på lagning, och allt löser sig, det var ärliga människor som körde på, tråkigt och extra jobb, men bara materiella skador som går att åtgärda.

Nytt frys är beställt och anländer idag, köpte ett lite mindre och som var prissänkt, energiklassat som A++ så det blir bra det med.

Allt löser sig på ett eller annat sätt, och nu inriktar jag mig på ledighet. En kopp kaffe till, ja tack.

2 kommentarer:

Lisbeth sa...

Dubbelt grattis då! Både till semester och att de troligen inte han shoppa hejdlöst på din bekostnad.

Semesterlunken ärmju bara så bäst!

nonhosonno sa...

Tackar! Ja så underbart med ledighet :)