onsdag 4 september 2013

Haveri!

Råkade ut för ett dator haveri, min laptop vägrar starta, snurrar igång men bara med svart skärm och efter en stund stänger den av sig, så det blev till att logga in på en äldre modell som frugan använder ibland, en HP som hängt med i många år nu, en slitvarg med Windows Vista och AMD Turion processor, inte ny med andra ord :)

Min laptop uppträde lite skumt förra veckan, så något undermedvetet fick mig att ladda över en del foton till usb minnen, vilket jag är tacksam för nu. Har massa annat som borde ha tagits backup på, men skall se om jag kan hitta någon usb dockningsstation för hårddiskar, det kanske går att rädda något.

Blir till att leta runt efter en ny laptop, sitter inte i sjön, så har tid till att leta, frågan nu är om jag skall köpa Windows maskin som jag alltid haft eller om jag skall snegla på en Mac, har ingen erfarenhet alls, ser bara att det är en markant prisskillnad.

Någon som har erfarenhet utav Mac, för - nackdelar?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Bytte själv till Mac för två år sedan och har inte ångrat mig en sekund. Tar 2-3 veckor att vänja sig med Mac OS men sedan kan du njuta lång tid framöver med en dator som fungerar som man kan förvänta sig. Inga blåskärmar och jobbiga felmeddelanden. Tycker att det är värt de extra tusenlapparna.

minna sa...

Jag orkade inte med Mac. Gav upp efter tre dagar. Det ska vara enkelt...är kanske vanemänniska så...

nonhosonno sa...

Tack båda, då står det oavgjort i matchen Pc vs Mac :)

Blir en tuff match det här!

Spargrisens Mor sa...

Har både och. Varit jättenöjd med min PC Siemens Amilo, som jag köpte 2004, fungerar ännu...En MacBook som jag köpt begagnad till mitt företag är också en pärla. Man lär sig fort att använda vilket som, Windows eller Mac OS, känns lika OK...men visst, viss skillnad i pris!//MS

Anonym sa...

Tror du skulle gilla Mac. Varför? Jo för att jag känner dig och vet att du uppskattar renheten och stabiliteten.
Grafiskt tilltalar mac mig betydligt bättre än windows men smaken är ju som bekant delad.
Att den dessutom är helt tyst gör ju inget.
Skall man ha köpa en pc som motsvarar samma upplevelse som en Apple så blir den inte heller billig.
Men gör som du finner bäst, så länge du gör som jag säger.

Brasco

Anonym sa...

Jag körde alltid pc i unga år. Sedan slog jag på stort och köpte en MacBook pro. Det är den bästa datorn jag ägt i hela mitt liv. 2,5 år har jag haft min och den har aldrig hängt sig. Alt ctrl delete vet alla hur det funkar på en pc, det kan du glömma på en Mac

// frälst

nonhosonno sa...

Tackar för inputen :)