söndag 15 januari 2012

Budget arbete

Har roat mig en stund nu på morgonen med att uppdatera vår budget, har en budget liggande hos smartbudget.se

Frugan har from imorgon en ny tjänst, samma jobb men en fast tjänst på drygt 60% så nu kan jag lägga in den i budgeten, sedan jobbar hon vidare på timme, vilket totalt sett tillsammans kommer hamna runt en 85% tjänst. Kanon! Skönt med en fast tjänst så vi vet hur mycket pluringar det minst kommer in varje månad.

Tillbaks till budgeten, vid en jämförelse indikerar vår utgiftspost kommunikation (telefon, mobiler, tv, bredband) ca 60% högre än genomsnittet! Vi ligger på drygt 1600:- per månad och genomsnittet ligger runt 1000:- och det känns sådär, varför har vi sådan hög post? Hur stor är din kommunikations post?

Mitt sparande ligger på 10% av lönen. Frugans sparande hamnar på ca 5% så där får vi öka lite nu när inkomsterna blir stabila. Hur mycket sparar du/ni?

Kontanter? Cash is king!
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer:

Auri sacra fames sa...

Hej!
Har ju mitt privatekonomiska exceldokument uppe så.... =)

Det beror ju på hur man räknar, jag räknar sparande för nybyggnation, amortering, framtida inköp av kamin m.m. som långsiktigt sparande. Hur man än räknar så hamnar jag väl över 10% av lönen då grundplanen ger en högre procent i bara aktiesparande men grundplanen ändrar sig efter händelser och förutsättningar (under hösten var aktieprocenten högre). Min sambo sparar inte lika mycket men håller sig över 10% med mitt sätt att räkna (vi lägger in 10% av hennes lön i en aktiedepå som jag sköter men hon har buffertsparande med mera som tillkommer)

Min personliga grundplan (totalt 33,91%):
Amortering
6,30%
Nybyggnation
6,52%
Kamin
0,22%
Kriskonto (bufferten jag förhoppningsvis aldrig måste röra)
2,61%
Aktier
13,91%
Personlig Skuld AB
2,17%
CSN amortering
2,17%

Kommunikation budgeterat
Min Sambos mobil (fastkostnad), Boxer, ett billigt mobilt bredband 1074 kr/mån (jag har mobil och ett snabbare mobilt bredband genom jobbet)

Grattis till din sambos fasta tjänst!=)

nonhosonno sa...

Tackar :)

Bra grundplan! Intressant att se hur du tänkt. Jag har inte räknat in amortering i vårt sparande, vilket jag borde gjort givetvis :) Får göra ett inlägg om det fram på.

Tor sa...

kommunikations post?

Jo, den har varit på åtgärdslistan i många år nu och fått ner den till 180:-/mån. Lågt? Kanske det, men den fördelar sig så här:

* Fast telefon - skippade telia för några år sedan och gick över till konkurrenterna till att börja med, sedan bytte jag till IP-telefoni för att sedan något år sedan endast köra med mobil.

* Internet - gått från uppringd, till ADSL, till Kabelmodem och nu sedan något år tillbaka surfar jag via telefonabonnemanget, det ger 3 Mb/s och det är fullt tillräckligt för mig. Dessutom har jag valt abonnemang som har obegränsad mängd data, tex telias 0.5 Gb per månad räcker ju naturligtvis inte

* TV - ja här är kanske den största förändringen. Nu när det finns streaming, tex SVT play, så har jag helt enkelt tagit bort TVn. Dvs jag har slängt ut den och har bara en (större) skärm (utan TV-mottagare) som jag kopplar till dator. Och förutom streaming finns det ju en hel del annat gott som kan laddas ner...

Som sagt, det har gått stegvis och började för många år sedan. Jag har försökt att dra nytta av den förändrade och förbättrade tekniken samt inte minst de fallande priserna för samma utbud.

Så i jämförelse med dig kan jag köpa 6 nya HM-aktier varje månad, dvs 72 nya på ett år. Och eftersom utdelningen är 9.50 per aktie får jag 684:- i utdelning bara i år på beloppet jag sparat på min kommunikations post.
Och året efter blir det 684+ 684= 1 368:-

Allt annat lika på 10 år blir det inkomster för mig på 37 620:- totalt jämfört med den kommunikationspost du har, och då har jag antagit att HM inte höjer sin utdelning. HM har hittills alltid höjt sin utdelning så vi ser kanske snarare 40 000 - 50 000:- i inkomster under dessa 10 år, antagligen mer.

Så din kommunikations post kanske inte bara är hög, den hindrar dig från att få inkomst från annat håll. Framför allt hindrar den dig från att investera pengarna istället...

Hur ser du på det - mr "ekonomiskt oberoende"?

nonhosonno sa...

Riktigt bra Tor! En låg och bra utgift, det är så det skall vara.

Jag har tre av motsatta könet som har önskemål här, så det känns svårt att ändra i dagsläget, men om något år eller så kanske det går.

Många HM blir det :)

Bra jobbat!