söndag 26 juni 2011

Halmstrå?

Fastighetsförsäljningen fixar 3 löneutbetalningar sägs det, så försäljningen kommer ju inte på något sätt, som jag ser det, få igång linan. Saab har på 2 månader, sedan början av maj, bränt runt 700 miljoner, och då har ändå underleverantörerna inte fått betalt, och de anställda endast fått 1 löneutbetalning, dock betalades skatten på ca 35 miljoner. Det krävs en gigantisk insättning på Saabs konto för att kunna trycka på startknappen!

Är Viktor fågel eller fisk? Har han helt ärliga intentioner?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

7 kommentarer:

Aktievalpen sa...

Ärligt talat så tror jag att det är rätt så kört för SAAB nu. Om de inte får en köpare inom kort så kommer de bli insolventa. Men det största problemet är väl ändå konkurrensen. Även om de skulle få en köpare så räddar det dem bara tillfälligt. Folk köper helt enkelt inte tillräckligt många SAAB bilar för att det ska gå runt.

nonhosonno sa...

De borde satsat även på några mindre och billigare modeller, runt 120.000, 150.000 samt 180.000 det tror jag hade varit ett vinnande koncept.

Brasco sa...

Tror inte att bilar i segmentet 120-180000 skulle vara lönsamt för SAAB. Det finns för många konkurrenter i detta spann med betydligt billigare arbetskraft. Dessutom med högre kvalitet. Ska SAAB ha råd med bilar i den prisklassen så får de göra avkall på allt det som SAAB profilerar sig mot och det skulle enligt mig vara dödstöten. Tror dock att utgången för SAAB är oerhört oviss.

nonhosonno sa...

Delade åsikter :) övertygad om att när Kalle Karlsson och Anna Andersson stod i färd med att köpa bil, i segmentet 120.000 - 180.000 hade valt en SAAB istället för en Fiat eller Ford. Inte så jätte många som har råd att köpa bil för 300.000-450.000

Brasco sa...

Poängen med mitt inlägg var att SAAB är nischad att vara en premium bil och har utomlans en speciell kundkrets, arkitekter mfl. Saabs enda möjlighet att sälja billigare småbilar är att ersätta tex stolar med billigt skräp utan komfort. De saknar helt möjligheten att slå sig in på den marknaden som det ser ut idag. Att "Svenson" skulle köpa i Sverige saknar värde. Det krävs betydligt större volymer vilka inte skulle kunna tillgodoses endast på hemmamarknaden. Toyota och liknade märken kunde inte slå sig in i premiumsegmentet utan var tvugna att skapa Lexus. På samma sätt fast omvänt går det inte för SAAB att "skita ner" sig till lågprismärke. Då faller all trovärdighet. Too late.

nonhosonno sa...

Då kanske ett tänkbart scenario vara bilmärket BAAS, billigare bilar till fotfolket. Premiumbilar är ju bevisligen ingen lyckad affär för SAAB.

Brasco sa...

Jag tror du misstar dig men det får framtiden utvisa. :)
Jag gillar saab, dess design, komfort och utseende. De är på rätt väg men saknar det fundamentala i en tjock plånbok och ett starkt säljarnät. Att nå detta genom att profilera sig åt ett annat håll med sikte på en i mängden bilar tror jag är en garanti för misslyckande. Jag tror saabs enda väg är premium men uppförsbacken är brant. För brant är jag rädd..