söndag 7 november 2010

Liket lever!


Har roat mig hela dagen med att byta moderkort, cpu, minnen, grafikkort, hårddisk och dvdbrännare i mitt gamla chassi som stått undangömt i flera år, men nu var det dax, har investerat en liten slant i nya delar, fick hem de sista sakerna i fredags.

Gud vilken tid det tog att montera ihop, var ju lite ringrostig, så det blev inte riktigt rätt, fick koppla om lite innan den behagade visa bild, men nu är den uppkopplad mot ena tv´n vi har, och det blev riktigt nice, så ikväll skall vi inviga den med någon trevlig film.

Har suttit och gått igenom avtalspensionen vi får genom att förvärvsarbeta, eller får, vi avsätter lön som går in i en avtalspension. Idag ligger mina pengar hos 3 olika förvaltare, men vid årsskiftet blev det tydligen möjligt att flytta gamla pengar, så det skall jag göra nästa vecka, skicka in om flytt till en och samma förvaltare. Har en liten slant hos Swedbank, en större hög hos Folksam och en liten slatt hos Länsförsäkringar, har bestämt mig för att flytta över allt till Avanza, och lägga 65% i Avanza Zero och 35% i en Morgan Stanley fond. Vad tror ni? Kan det vara ett bra val?

Imorgon är det ny vecka, med nya möjligheter :)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

6 kommentarer:

john sa...

Tack för länken =) Det är kul att pilla med datorer, själv har jag idag formaterat om min gamla lapotop. Tanken var att också rengöra fläkten som är extremt välfylld med damm men jag lyckades inte få isär datorn =( skruvade loss alla skruvar men det gick åndå inte att bända bort chassit...

Mvh //Ekonomisk Trygghet

nonhosonno sa...

Varsågod :)

Förr byggde jag och byte grejer i datorn hela tiden, så det är kul när man känner att takterna sitter i :)

Mycket damm blir det, knepigt att du inte fick upp den, men man vågar ju inte bända för mycket för då kanske det säger knak!

JoF sa...

Jag skulle också vilja flytta lite avtalspension, har 3 olika förvaltare och totalt 5 konton! Det var någon hake som gjorde att jag inte flyttade i vintras när jag kollade upp det.
Kan det ha varit flyttavgiften?
Jag har ett par konton som är så små att flyttavgiften skulle göra stor skada.

nonhosonno sa...

Ja flyttavgiften kan hugga styggt, men såg att Avanza lämnade 1000:- om man flyttade över till dom, så då borde det täcka en stor del av flyttavgiften, tror de jag har idag tar 500:- st för flytt.

Claes sa...

Jag skriver som bäst om flyttproblem. Kan jag citera dig o har du fler tankar så fram med dem på

Www.avanzabank.se/hemberg

nonhosonno sa...

Hej Claes, ja citera på du :) Har precis lämnat in om flytt, skall bli spännande att se om det går smärtfritt.