söndag 18 april 2010

Söndags funderingar!

Efter en god natts sömn bestämde jag mig för Bure, så nu är innehavet utökat, köpte under fredagen till kursen 27:-

Har suttit och läst Lundaluppen, gått igenom inläggen om Ratos och Öresund.

Det är klokt att vara rik, bra inlägg från Dollarmiljonären som jag läst över en kopp kaffe nu på morgonen. Har gått igenom en hög med bloggar då jag inte har hängt med riktigt under veckan, gick upp tidigt idag :) Så nu är jag up to date igen.

Per Penning och Cornucopia skriver om tv-tittandet, en sak jag funderat på, och inte bara tv utan även hemtelefon, bredband och mobiler rent ekonomiskt alltså, vi lägger stora pengar varje månad på dessa ting, tv licens ca 200:- bredband, digital-tv och ip telefoni ca 550:- mobilerna hamnar på ca 700:- (har ökat sista halvåret) alltså runt 1500:- varje månad bara för att ha och nyttja alla dessa "måste ha" prylar.

Har funderat på om det skulle fungera att ha ett mobilt bredband? kopplat till en router och dela på det hemma, då skulle man spara ca 100-150:- gentemot dagens bredband, sen göra som Cornucopia, koppla in en dator till tv och sälja digital-tv boxen och bara se genom Internet, typ SVT Play, det hade sparat 179:- + 200:- varje månad och onödigt tv tittande, fast det skulle nog bli sura miner från fru och barn. Hade man klarat sig utan hemtelefon? Skaffat någon typ av familjepaket på mobilerna istället, det hade sparat in den fasta kostnaden för ip telefonin, för vi ringer sällan ut. Blir till att räkna på detta :)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

5 kommentarer:

john sa...

Hej!

Vi har mobilt bredband kopplat till en trådlös router hemma. det fungerar kanon att surfa med men är för långsamt för att kunna titta på film/streama med. Dessutom är det en gräns på 5GB per månad, har man uppnått den datamängden sänks hastigheten avsevärt (detta gäller vårt TELIA mobila bredband).

Men som sagt om du bara har tänkt att surfa så fungerar det utmärkt att koppla ett mobilt bredband till routern. Nu har det iof kanske kommit mobila bredband med högre hastighet och utan datamängdsgräns så kika lite mer på det!

Mvh //Ekonomisk trygghet

nonhosonno sa...

Tjena, ok, vad har du för uppkoppling? Finns upp till 16Mbit har jag sett, fast det gäller nog bara i storstäderna, så här ute på landet får man nog nöja sig med typ 6Mbit :)

john sa...

Jag har 7,2 mb/sek har jag för mig.

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

Enda abbet utan begränsning är Telenor och där tror jag max hastighet är 3.2 mbit/sek, går att kika på tv3play, tv6play ... om man är ensam på uppkopplingen =)

Utvärderar just nu olika mobila bredband och 3 är det som fungerar bäst, dock inte ett alternativ då 20 GB/mån är begränsningen.

2 vuxna, 2 tonårsbarn i huset, alla kika streamad video varje dag så gör du av med den bandbredden på en vecka, typ ...

själv gör jag av med ca 1 GB/dag, dock har jag all min business på nätet, skickar många och stora filer över FTP och liknande.

Som komplement, är 3Bredband helt outstanding mot sina konkurrenter, även ute på landsbygden ;-) (ca 15 km utanför Västerås)

nonhosonno sa...

Tackar för infon!